Als zzp’er bijverdienen: hoe werkt het administratief?
Als zzp’er bijverdienen: hoe werkt het administratief?
Als zzp’er heb je geen vast inkomen: dat is een feit. Daarom kiezen veel beginnend ondernemers om als zzp’er te ondernemen naast hun baan in loondienst. Mocht dit succesvol blijken, dan kun je je baan in loondienst steeds een stukje meer loslaten. Waar moet je echter op administratief gebied rekening mee houden?
Bijverdienen
Er zitten geen limieten aan hoeveel je mag bijverdienen naast je aanstelling in loondienst. Je kiest zelf hoeveel je werkt, en tegen welke prijs. Hierom is het voor veel mensen aantrekkelijk om van een hobby of interesse zzp-werk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van kleding, het schrijven van teksten of het geven van bijles of sportlessen.
Zelfstandig gaan
Volledig als zzp’er werken brengt risico’s met zich mee, wat het voor veel mensen spannend maakt om eraan te beginnen. Zo bouw je bijvoorbeeld geen pensioen op, heb je te kampen met een bepaalde mate van financiële onzekerheid en ben je niet gedekt als je onverwachts arbeidsongeschikt wordt, tenzij je hier een speciale regeling voor hebt afgesloten. Bovendien gaat zzp-werk gepaard met meer administratie. Je moet bijvoorbeeld je werkuren bijhouden en je moet je administratie minimaal zeven jaar bewaren voor de Belastingdienst. Hiervoor zijn gelukkig online boekhoudsystemen, of je besteedt dit uit aan externe partij.
Nadelen
Toch heeft het parttime werken als zzp’er ook nadelen. Zo moet je bijvoorbeeld minimaal 1.225 uur per jaar werken om belastingvoordelen, zoals startersaftrek en ondernemersaftrek te krijgen. Bovendien is het goed om je bruto inkomen goed in de gaten te houden. Stijgt deze, dan kan een deel van je belastbare inkomen in een hogere belastingschijf komen, waardoor je toeslagen minderen of stoppen.
Opletten
Voordat je als ondernemer begint, moet je administratief wat zaken op orde hebben. Heb je een bedrijfsplan staan? Dan is je eerstvolgende stap om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Verder is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, zodat je doorbetaald krijgt bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, en soms ook zwangerschap. Over de winst uit je onderneming betaal je belasting en dit regel je, anders dan bij een werkgever, zelf. Je doet ieder kwartaal btw-aangifte en doet ieder jaar voor 1 mei belastingaangifte.
Vraag om hulp
Is administratie niet je sterkste punt, of wil je jezelf de tijd of moeite besparen die het je kost, zeker als je in combinatie met een baan in loondienst werkt? Door Transparant Administratie in te schakelen houd je zicht op je financiële administratie en boekhouding. Zo help ik je met jouw boekhouding, aangiftes en jaarafsluitingen. Neem contact op om de gemakken te ontdekken!