Hoe houd je je kosten onder controle?

Hoe houd je je kosten onder controle?

Je wilt graag geld sparen voor een woning, een duidelijk overzicht hebben van je financiën, of aan het einde van de maand niet in het rood staan. Wat je motivatie ook is, het nauwkeurig bijhouden van je uitgaven is een verstandige manier om financiële gezondheid te bereiken of te behouden. Met deze adviezen houd jij je kosten onder controle!

Waar gaat het heen?

Het beheren van je inkomsten en uitgaven zorgt voor zekerheid en stabiliteit. Maar hoe doe je dat? Begin bij jezelf en denk eerst na over welke kosten voor jou vaststaan. Denk bijvoorbeeld aan je huur of hypotheek, verzekeringen, telefoonabonnementen, sportschoolabonnementen en streamingdiensten, zoals Netflix, Spotify en Videoland. De volgende stap is om te kijken waar je ook wel zonder kunt.

Kosten onder controle houden

Ja, je huur is lastig om vanaf te komen, maar het kan zijn dat je te veel betaalt. Rijksoverheid biedt een handige tool om te kijken wat de maximale huur is voor je woning binnen de sociale sector. Ook in de vrije sector kun je de Huurcommissie om advies vragen. Verder is het goed om ook kritisch te kijken naar je andere maandelijkse lasten. Hoe vaak maak je écht gebruik van dat sportschoolabonnement, en heeft het toegevoegde waarde om aangesloten te zijn bij zes verschillende streamingdiensten?

Stel een budget op

Voor kosten die niet vaststaan, is het handig om budgetten of ‘potjes’ te bepalen. Denk hierbij aan uitgaven zoals:

  • Uiterlijke verzorging en cosmetica
  • Boodschappen
  • Uit eten gaan of dagjes uit
  • Hobby’s

Veel banken bieden tegenwoordig in hun app de optie om je uitgaven aan categorieën te koppelen. Zo kun je aan het einde van de maand bekijken wat je aan een bepaalde categorie, zoals boodschappen, hobby’s en cadeaus, hebt uitgegeven. Op basis hiervan kun je beslissen waar je minder aan wilt besteden, en hoeveel. Reserveer ook een bedrag voor onvoorziene uitgaven en om te kunnen (blijven) sparen.

Boodschappen besparen

Voor veel mensen zijn boodschappen, na huisvesting, een van de grootste uitgaven per maand. Wees tijdens het boodschappen doen kritisch op wat je in je mandje legt. Moet het per se een A-merk zijn, of is het huismerk ook voldoende? Heb je thuis nog ingrediënten liggen die je op een creatieve manier in een maaltijd kunt verwerken? Misschien heb je een vriezer vol restjes waar je op deze manier eindelijk vanaf kunt komen. Met een beetje creativiteit is er veel mogelijk!

Financiën in beeld

Door je financiën gedurende het jaar bij te houden, vergemakkelijk je je belastingaangifte. Toch kan het zijn dat je twijfelt over bepaalde zaken, of dat je graag extra controle wilt. Ik help je hier graag mee. Zo weet je zeker dat je je kosten onder controle hebt, en financieel alles écht volledig op een rijtje hebt. Neem hier contact op voor meer informatie.

Ook interessant voor jou

Het berekenen van je zzp-uurtarief en essentiële overwegingen

Lees verder

Welk pakket moet ik kiezen als ik ondersteuning wil bij mijn boekhouding?

Lees verder

Zzp’er? Zo vul je je inkomstenbelasting en omzetbelasting in!

Lees verder

Wat je moet weten over de KOR (kleineondernemersregeling)

Lees verder

Reviews

Jeroen geeft duidelijk advies voor mijn belastingaangifte en geeft hier ook elk jaar een seintje voor zodra dit weer nodig is. Dit is voor mij fijn omdat ik alleen de benodigde documenten hoef toe te sturen en hij al het andere werk regelt.

- Tim Scargo

Als u prettig een goed administratiekantoor zoekt, moet u bij Transparant Administratie zijn!! Ik ben daar al meer dan 15 jaar klant en word altijd vriendelijk en direct geholpen. Met al mijn vragen kan ik daar terecht. Krijg snel antwoord en kom nooit voor verrassingen te staan. De aangifte klopt en als er wat is, wordt het ook voor mij opgelost. Ik raad dan ook iedereen aan om contact met ze op te nemen. Voor zowel privéaangifte als voor bedrijven.

- Colinda Wolters - Borduurhuis Steenderen

In 2009 ben ik als zzp’er mijn autorijschool gestart. Jeroen heeft me geholpen om mijn administratie zo in te richten dat het efficiënt werkt voor ons beiden. Tot op heden verzorgt Transparant Administratie nog steeds mijn W/V en jaarrekening en de belastingaangifte zakelijk en privé. Door de persoonlijke interesse van Jeroen is er een prettige samenwerking. Zelfs in de periode dat Jeroen in het buitenland werkzaam was, liep de samenwerking uitstekend. Kortom een betrouwbare en prettige zakenpartner.

- Verkeersschool Alex Weverling

Neem nu contact
met mij op!

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Neem vandaag nog contact op en kom langs voor een kennismakingsgesprek.