6 adviezen om financiële problemen te voorkomen

6 adviezen om financiële problemen te voorkomen

In een onderneming heb je verschillende geldstromen. Aan de ene kant zijn er leveranciers die betaald moeten worden, en aan de andere kant komt er geld binnen van jouw klanten. Dat vereist een nauwkeurige administratie om het overzicht te houden. Want alleen wanneer jij overzicht én inzicht hebt over jouw cashflow, kun je financiële problemen voorkomen. Hoe pak je dat het beste aan?

Advies 1: streef naar een gevarieerd klantenbestand

Streef ernaar om niet (grotendeels) afhankelijk te zijn van één of enkele grote klanten. Ook die klanten kunnen namelijk omvallen of hun diensten ineens van iemand anders betrekken. Dat kan voor jou tot gevolg hebben, dat je in de financiële problemen komt. Met een gevarieerd klantenbestand spreid je dat risico.

Advies 2: blijf innoveren

Zorg ervoor dat je nooit blijft stilstaan. Denk niet dat je alles goed voor elkaar hebt en niets hoeft te veranderen, maar beweeg mee met de markt en speel daarop in. Investeer ook in jezelf en in je vaardigheden. Blijf jezelf ontwikkelen door het volgen van trainingen en volg ontwikkelingen op jouw vakgebied. Door je diensten als zzp’er te blijven verbeteren, kun je meer waarde leveren aan je klanten. Dat zorgt voor meer kans op continuïteit en financieel succes.

Advies 3: bereid je voor op calamiteiten

Er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen. Wees die voor door enerzijds voor een financiële buffer te zorgen waarop je in magere tijden terug kunt vallen en anderzijds enkele zekerheden in te bouwen. Denk hierbij aan een bedrijfsaansprakelijkheidsvoorziening, maar ook aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering of sluit je aan bij een broodfonds. Daarmee kun je vervelende financiële problemen voorkomen.

Advies 4: voorkom financiële problemen

Het is misschien een inkoppertje, maar zorg dat je financiële administratie goed op orde is. Plan dagelijks of wekelijks een vast moment in om inkoopfacturen en de facturatie aan je klanten te verwerken. Vanaf het moment van binnenkomst, de registratie en verwerking in de boekhouding, tot aan de betaling ervan zit jij er bovenop. Geen losse bonnetjes meer, maar een administratie die keurig op orde is.

Advies 5: overzicht met periodieke cijfers

Wanneer jij je financiële administratie keurig op orde hebt, is het vrij eenvoudig om iedere maand of kwartaal een overzicht te krijgen over hoe jouw bedrijf ervoor staat. Door regelmatig de cijfers te analyseren, weet je of je nog steeds financieel gezond bent. Op die manier kun je tijdig inspelen op veranderende omstandigheden, zo nodig bijsturen en ontdekken of er zich bepaalde trends of patronen voordoen én je kunt eenvoudiger budgetten en prognoses opstellen.

Advies 6: besteed je administratie uit

Om écht inzicht te krijgen in je financiële situatie zijn de adviezen 4 en 5 misschien wel het allerbelangrijkst. Toch zijn het voor veel ondernemers ook vaak de lastigste onderdelen van het ondernemerschap. Herken je dat? Overweeg dan eens om je boekhouding uit te besteden. Transparant Administratie is al sinds 2005 hét adres voor deskundige boekhouding en financieel advies. Ik help je graag meer inzicht te krijgen in de financiële kant van je onderneming. Het geeft je eenvoudig een duidelijke overzicht in je crediteurenbeheer aan de hand van periodieke cijfers. Interesse? Schroom dan niet om contact op te nemen.

Ook interessant voor jou

Als zzp’er bijverdienen: hoe werkt het administratief?

Lees verder

Het berekenen van je zzp-uurtarief en essentiële overwegingen

Lees verder

Welk pakket moet ik kiezen als ik ondersteuning wil bij mijn boekhouding?

Lees verder

Zzp’er? Zo vul je je inkomstenbelasting en omzetbelasting in!

Lees verder

Reviews

Jeroen geeft duidelijk advies voor mijn belastingaangifte en geeft hier ook elk jaar een seintje voor zodra dit weer nodig is. Dit is voor mij fijn omdat ik alleen de benodigde documenten hoef toe te sturen en hij al het andere werk regelt.

- Tim Scargo

Als u prettig een goed administratiekantoor zoekt, moet u bij Transparant Administratie zijn!! Ik ben daar al meer dan 15 jaar klant en word altijd vriendelijk en direct geholpen. Met al mijn vragen kan ik daar terecht. Krijg snel antwoord en kom nooit voor verrassingen te staan. De aangifte klopt en als er wat is, wordt het ook voor mij opgelost. Ik raad dan ook iedereen aan om contact met ze op te nemen. Voor zowel privéaangifte als voor bedrijven.

- Colinda Wolters - Borduurhuis Steenderen

In 2009 ben ik als zzp’er mijn autorijschool gestart. Jeroen heeft me geholpen om mijn administratie zo in te richten dat het efficiënt werkt voor ons beiden. Tot op heden verzorgt Transparant Administratie nog steeds mijn W/V en jaarrekening en de belastingaangifte zakelijk en privé. Door de persoonlijke interesse van Jeroen is er een prettige samenwerking. Zelfs in de periode dat Jeroen in het buitenland werkzaam was, liep de samenwerking uitstekend. Kortom een betrouwbare en prettige zakenpartner.

- Verkeersschool Alex Weverling

Neem nu contact
met mij op!

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Neem vandaag nog contact op en kom langs voor een kennismakingsgesprek.