Is een auto van de zaak een goede keuze?
Is een auto van de zaak een goede keuze?
Als ondernemer moet je regelmatig op pad. Is het dan handig om een auto van de zaak te hebben of juist niet? Voor beide opties valt wat te zeggen, maar het hangt wel van jouw situatie en omstandigheden af. Lees daarom in deze blog over ‘regels’, bijtelling en kilometervergoeding.
Hoeveel zakelijke kilometers maak je?
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je je auto nodig hebt. Werk jij vanuit huis en gebruik je de auto alleen als je naar de groothandel gaat, dan zit je in een heel andere situatie dan wanneer je als lesinstructeur vrijwel de hele dag in je auto doorbrengt. Als je je auto namelijk meer dan 90% zakelijk gebruikt, ben je sowieso verplicht om de auto op naam van je zaak te zetten. Gebruik je hem minder dan 10%, dan moet je hem privé aanschaffen. Zitten je aantal zakelijke kilometers tussen de 10 en 90% van het totaalgebruik, dan is de keus aan jou.
Eens gekozen, blijft gekozen
Je kunt alleen bij het starten van je onderneming kiezen of je je privéauto inbrengt in de onderneming. In principe geldt: eens gekozen, blijft gekozen. Als je daar bij het starten van je onderneming voor kiest, moet je de marktwaarde van de auto opnemen op de balans (en dus niet de cataloguswaarde). Je kunt alle kosten en de btw volledig opvoeren in je onderneming. Als je later een auto koopt, kun je voor deze nieuwe auto een keuze maken voor privé of zakelijk. De keuze die je maakt blijft staan zolang je de auto bezit: eens gekozen, blijft gekozen.
Wat is het bijtellingspercentage?
Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt, maar minder dan 500 kilometer per jaar en je kunt dat onderbouwen met een sluitende kilometerregistratie, dan betaal je geen bijtelling. Gebruik je de zakelijke auto meer dan 500 kilometer per jaar privé of heb je geen sluitende kilometerregistratie dan is de bijtelling een percentage van de cataloguswaarde en hangt af van de datum waarop je auto voor het eerst op de weg is toegelaten. De afgelopen jaren zijn er verschillende bijtellingspercentages – variërend van 0 tot 25% – over de cataloguswaarde van toepassing geweest. Zo’n percentage staat voor 60 maanden vast.
Youngtimer
Heb je een auto die ouder is dan 15 jaar die je wilt inbrengen in je onderneming? Voor een dergelijke ‘youngtimer’ gelden fiscaal aantrekkelijkere regels. Hierbij moet je namelijk bijtelling betalen (35%) over de dagwaarde van de auto in plaats van de cataloguswaarde. Ook moet je een btw-correctie opvoeren aan het einde van het jaar van 1,5% van de cataloguswaarde bij een marge-auto. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Het nadeel kan echter zijn, dat er meer kosten zijn voor onderhoud en reparaties, omdat je met een oudere auto te maken hebt.
Kilometervergoeding
Kies je niet voor een auto van de zaak, en blijft deze dus gewoon jouw privébezit, dan kun je wel kilometervergoeding declareren op naam van je bedrijf. Hiervoor dien je een kilometeradministratie bij te houden, waarin je voor elke rit het vertrek- en aankomstadres noteert. Je mag belastingvrij € 0,21 per gereden kilometer declareren.
Kom langs voor meer informatie
Vind je de keuze tussen een auto van de zaak en een privéauto lastig en weet je niet hoe je één en ander in je administratie en boekhouding moet verwerken? Neem dan eens contact met me op voor een oriënterend gesprek. Wie weet kan ik iets voor je betekenen.