Een bedrijf starten: 7 tips voor een goede voorbereiding

Een bedrijf starten: 7 tips voor een goede voorbereiding

Je hebt de knoop doorgehakt: jij gaat voor jezelf beginnen. Gefeliciteerd! Waarschijnlijk zit je al vol plannen en ideeën over jouw product of diensten en hoe je je bedrijf gaat inrichten. Het liefst wil je meteen beginnen, maar zorg eerst dat je al je zaken goed voor elkaar hebt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik zet alvast wat tips voor je op een rij.

Tip 1: Schrijf een ondernemingsplan

Al is het niet verplicht, toch is het verstandig om eerst een ondernemingsplan te schrijven. Niet alleen krijg je op deze manier voor jezelf helder wat je missie en doelen zijn, maar je krijgt ook inzicht wat een bedrijf starten gaat kosten en hoeveel winst je nodig hebt om rond te kunnen komen. Met een goed onderbouwd financieel plan sta je sterker om investeerders over de streep te trekken als je een startkapitaal nodig hebt. Onderzoek ook of je in aanmerking komt voor subsidies of toeslagen.

Tip 2: Marktonderzoek

Hoe zit het met je concurrentie? Hoeveel horecabedrijven zijn er al en zit men op nóg een restaurant te wachten? Weet je al hoe jij je product of dienst op de markt brengt? Weet jij op welke doelgroep je je richt? Weet je al op welke locatie je je bedrijf start? Als er al kapsalon om de hoek zit waar jij je kapperszaak wilt beginnen, is dat wellicht geen goede plek voor jou. Al deze informatie is erg belangrijk voor de kansen om je bedrijf of diensten tot een succes te maken. Met een marktonderzoek krijg je antwoord op al deze vragen. Op de website van de Kamer van Koophandel (KvK) wordt uitgelegd hoe je dit aanpakt.

Tip 3: Naam en website

Bedenk een goede naam voor je bedrijf en voer deze in als zoekopdracht bij Google of bij de KvK. Zo zie je in één oogopslag of er al meer bedrijven zijn met dezelfde naam. Als dat zo is, kun je beter een andere naam bedenken. Een unieke naam is ook belangrijk voor je website. Investeer in een goede website, want dat is vaak het eerste contact tussen jou en je (toekomstige) klant. Je wilt dat dat eerste ‘contact’ goed is, want je hebt maar één kans voor een eerste indruk.

Tip 4: Algemene voorwaarden en verzekeringen

Als ondernemer ben je verantwoordelijk en aansprakelijk voor allerlei financiële zaken. Zorg daarom dat je dat vooraf allemaal goed regelt. Met het opstellen van algemene voorwaarden maak je voor jou en je (toekomstige) klant duidelijk wat de rechten en plichten voor jullie beiden zijn. Informeer naar de mogelijkheden als jij ziek wordt. Zo kun je je aansluiten bij een broodfonds of een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Ook een aansprakelijkheidsverzekering is geen overbodige luxe.

Tip 5: Check wettelijke eisen

Eén van de eisen die de Belastingdienst stelt aan jou als ondernemer, is het bijhouden van een administratie. Maar wellicht zijn er ook bepaalde beroepseisen waaraan je moet voldoen. Voor jouw studio aan huis voor het zetten van permanente make-up moet je bijvoorbeeld een vergunning van de GGD aanvragen. Check ook of je volgens het bestemmingsplan van je gemeente überhaupt een bedrijf vanuit huis mag voeren. En hoe het zit met de brandveiligheid en milieueisen van je bedrijfspand en heeft het wel (minimaal) energielabel C?

Tip 6: Inschrijving KvK

Een bedrijf starten is een prachtig avontuur en kan pas écht van start gaan zodra je je onderneming hebt ingeschreven bij de KvK. Dat kost eenmalig € 75. En daarna kun je gaan beginnen met ondernemen.

Tip 7: Administratie op orde

Je administratie en boekhouding zijn onderdelen die altijd blijven terugkomen. En daarin kan best veel tijd gaan zitten. Tijd die je liever besteedt aan het opbouwen van je bedrijf en het uitvoeren van je diensten. Wist je dat je je administratie en boekhouding ook kunt uitbesteden? Ik wil je er graag meer over vertellen. Neem gerust contact op voor een informatief gesprek.

Ook interessant voor jou

Het berekenen van je zzp-uurtarief en essentiële overwegingen

Lees verder

Welk pakket moet ik kiezen als ik ondersteuning wil bij mijn boekhouding?

Lees verder

Zzp’er? Zo vul je je inkomstenbelasting en omzetbelasting in!

Lees verder

Wat je moet weten over de KOR (kleineondernemersregeling)

Lees verder

Reviews

Jeroen geeft duidelijk advies voor mijn belastingaangifte en geeft hier ook elk jaar een seintje voor zodra dit weer nodig is. Dit is voor mij fijn omdat ik alleen de benodigde documenten hoef toe te sturen en hij al het andere werk regelt.

- Tim Scargo

Als u prettig een goed administratiekantoor zoekt, moet u bij Transparant Administratie zijn!! Ik ben daar al meer dan 15 jaar klant en word altijd vriendelijk en direct geholpen. Met al mijn vragen kan ik daar terecht. Krijg snel antwoord en kom nooit voor verrassingen te staan. De aangifte klopt en als er wat is, wordt het ook voor mij opgelost. Ik raad dan ook iedereen aan om contact met ze op te nemen. Voor zowel privéaangifte als voor bedrijven.

- Colinda Wolters - Borduurhuis Steenderen

In 2009 ben ik als zzp’er mijn autorijschool gestart. Jeroen heeft me geholpen om mijn administratie zo in te richten dat het efficiënt werkt voor ons beiden. Tot op heden verzorgt Transparant Administratie nog steeds mijn W/V en jaarrekening en de belastingaangifte zakelijk en privé. Door de persoonlijke interesse van Jeroen is er een prettige samenwerking. Zelfs in de periode dat Jeroen in het buitenland werkzaam was, liep de samenwerking uitstekend. Kortom een betrouwbare en prettige zakenpartner.

- Verkeersschool Alex Weverling

Neem nu contact
met mij op!

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Neem vandaag nog contact op en kom langs voor een kennismakingsgesprek.