Alles over btw: van omzetbelasting tot suppletieaangifte

Alles over btw: van omzetbelasting tot suppletieaangifte

Als nieuwbakken ondernemer heb jij je zaakjes goed voor elkaar: van website, logo en inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot een mooi ingericht kantoor en de eerste klanten die jou al hebben weten te vinden. Maar zodra je er geld gaat binnenkomen, moet je ook btw gaan berekenen. En afdragen. In dit blog vertel ik je er alles over.

Belasting over toegevoegde waarde

‘Btw’ is de afkorting van ‘belasting over toegevoegde waarde’. Een andere term is ‘omzetbelasting’. Misschien is het je nog nooit eerder opgevallen, maar kijk maar eens op een willekeurige kassabon. Daarop staat vrijwel altijd de omzetbelasting vermeld. Die zit namelijk inbegrepen bij de prijs van het product of de dienst die je hebt afgenomen.

Verschillende tarieven

Er zijn verschillende tarieven. Meestal betaal je 21% omzetbelasting. Maar in bepaalde gevallen is het btw-tarief slechts 9%, zoals bij voedingsmiddelen, water, genees- en hulpmiddelen en boeken. Doe je zaken met het buitenland? Dan kan er zelfs sprake zijn van een tarief van 0%.

Aangifte btw

Over de goederen en diensten die jij levert, bereken je ook btw. Deze ontvangen omzetbelasting moet jij terugbetalen aan de Belastingdienst, maar… vaak hoef je niet het volledige bedrag over te maken. Je mag er namelijk het btw-bedrag dat jij zelf over gekochte zakelijke goederen en diensten hebt moeten betalen, de zogenoemde ‘voorbelasting’, van aftrekken.

Denk om de ‘deadline’

De Belastingdienst wil graag dat je op vaste momenten je btw-aangifte doet. Doe je je aangifte per kwartaal of per maand? Dan moet je ervoor zorgen dat het bedrag uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal of de maand waarover je aangifte doet, is overgemaakt op de bankrekening van de Belastingdienst. Doe je je btw-aangifte per jaar? Dan moet dit uiterlijk 31 maart van het eerstvolgende jaar gebeurd zijn.

Suppletieaangifte

Nu kan het voorkomen dat je er achteraf achter komt dat die ene btw-aangifte niet helemaal klopt. Je hebt een rekenfout gemaakt of je kwam ineens onderin je la een factuur tegen die je er ook bij had moeten verwerken. Geen paniek. In dat geval kun je een suppletieaangifte doen. Dat is een belastingaangifte waarmee je een correctie kunt aangeven voor te veel of juist te weinig afgedragen btw. Het is zelfs mogelijk om meerdere suppleties voor hetzelfde tijdvak in te dienen. Daar is geen maximaal aantal voor ingesteld, mits het over omzetbelasting van de afgelopen vijf jaar gaat.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Als jij gaat starten met ondernemen, heb je al zoveel ballen in de lucht te houden. En als het je dan lukt om je boekhouding keurig op orde te hebben, en altijd keurig op tijd je btw-aangifte doet, is er geen vuiltje aan de lucht. Toch vinden veel ondernemers dit een lastige klus. Geldt dat ook voor jou? Overweeg dan eens om dit uit te besteden. Boekhouding, btw-aangiftes en jaarrekeningen; ik kan het allemaal voor je verzorgen. Neem gerust contact met me op, zodat ik je er meer informatie over kan geven.

Ook interessant voor jou

Als zzp’er bijverdienen: hoe werkt het administratief?

Lees verder

Het berekenen van je zzp-uurtarief en essentiële overwegingen

Lees verder

Welk pakket moet ik kiezen als ik ondersteuning wil bij mijn boekhouding?

Lees verder

Zzp’er? Zo vul je je inkomstenbelasting en omzetbelasting in!

Lees verder

Reviews

Jeroen geeft duidelijk advies voor mijn belastingaangifte en geeft hier ook elk jaar een seintje voor zodra dit weer nodig is. Dit is voor mij fijn omdat ik alleen de benodigde documenten hoef toe te sturen en hij al het andere werk regelt.

- Tim Scargo

Als u prettig een goed administratiekantoor zoekt, moet u bij Transparant Administratie zijn!! Ik ben daar al meer dan 15 jaar klant en word altijd vriendelijk en direct geholpen. Met al mijn vragen kan ik daar terecht. Krijg snel antwoord en kom nooit voor verrassingen te staan. De aangifte klopt en als er wat is, wordt het ook voor mij opgelost. Ik raad dan ook iedereen aan om contact met ze op te nemen. Voor zowel privéaangifte als voor bedrijven.

- Colinda Wolters - Borduurhuis Steenderen

In 2009 ben ik als zzp’er mijn autorijschool gestart. Jeroen heeft me geholpen om mijn administratie zo in te richten dat het efficiënt werkt voor ons beiden. Tot op heden verzorgt Transparant Administratie nog steeds mijn W/V en jaarrekening en de belastingaangifte zakelijk en privé. Door de persoonlijke interesse van Jeroen is er een prettige samenwerking. Zelfs in de periode dat Jeroen in het buitenland werkzaam was, liep de samenwerking uitstekend. Kortom een betrouwbare en prettige zakenpartner.

- Verkeersschool Alex Weverling

Neem nu contact
met mij op!

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Neem vandaag nog contact op en kom langs voor een kennismakingsgesprek.